Syrena Sport powstaje we Wrocławiu

Podobno Władysław Gomułka, kiedy zobaczył prototypowy model Syreny Sport, zakazał jego produkcji tłumacząc, że nie jest to samochód dla mas pracujących. Piękna i nowoczesna, jak na lata sześćdziesiąte, Syrena, była zbyt odważna stylistycznie dla KC PZPR.

Dlatego powstał tylko jeden model tego auta. Dziś po ponad 50 latach od produkcji prototypu autorstwa Cezarego Nawrota, za odbudowę legendarnej Syreny wzięli się pracownicy z wrocławskiego zakładu Bojar Tuning przy ul Kwidzyńskiej 23. Sponsorem projektu jest producent jednej z wódek.

- Na razie wykonaliśmy tzw. model pozytywowy z pianki pouliteranowej. Na podstawie tego modelu wytworzymy formę. Następnie potniemy ją na mniejsze formy, z których będziemy wylewać elementy nadwozia Syreny - tłumaczy Jan Łukasik, kierownik projektu.

Syrena będzie więc wykonana z tworzywa sztucznego, tak jak w latach 60. W środku użyte zostaną takie same materiały. Nie będzie luksusów.

- W głębokim PRL-u nie było pieniędzy na dobre wykończenia. Tapicerka będzie welurowa - tłumaczy Łukasik.

Wrocławska odbudowa legendy ma kosztować kilkaset tysięcy złotych, jednak nie pieniądze są tu problemem. - Zbieraliśmy wszystkie możliwe informacje na temat tej maszyny. Artykuły z gazet motoryzacyjnych polskich ale i zagranicznych .Dotarliśmy nawet do egzemplarza miesięcznika "Modelarz" z 1960 roku, gdzie zamieszczony był model mikro Syreny - tłumaczy Arkadiusz Bojar, właściciel zakładu z ulicy Kwidzyńskiej.

Maszyna ma wyjechać na ulice w październiku. Na pewno będzie do obejrzenia we Wrocławiu, w planach jest także objazd po innych miastach Polski. Wrocławska Syrena Sport będzie drugim odbudowanym modelem legendarnej maszyny w Polsce. Pierwsza powstała już w Lublinie.

Data: 2012-04-27 godz. 09:34
Pobrano ze strony: www.sportowahistoria.pl
źródło: Gazeta Wrocławska