Czy wiesz, że: pierwsi Polacy na trasach Rajdu Paryż-Dakar

fot. Wikimedia Commons

Czy wiesz, że pierwsi polscy kierowcy wzięli udział w Rajdzie Paryż-Dakar (obecnie Rajd Dakar) w 1987 roku?

Jelczańskie Zakłady Samochodowe wystawiły do rajdu dwie załogi startujące na samochodach Jelcz S 442 z napędem 4x4 (dwie osie napędowe). Załogę z numerem 618 stanowili: kierowca Adam Chmielewski, Paweł Taraszkiewicz oraz pilot Włoch Maurizio Arvetti, drugi samochód z numerem 619 prowadził Feliks Gaca, Tadeusz Barbacki oraz włoski pilot Roberto Prati.

Debiut Polaków w Rajdzie Paryż-Dakar był możliwy dzięki podpisanej 13 września 1986 roku umowie pomiędzy Jelczańskim Zakładami Samochodowymi, a francuską firmą Commerce International-Technologie Applique. Polski producent samochodów ciężarowych miał przygotować 3 samochody (w tym 2 rajdowe) z załogami (po 2 kierowców), natomiast firma CI-TA, jako jeden ze sponsorów imprezy, zapewnić miała udział 2 rutynowych pilotów-nawigatorów, jak również zobowiązała się do pokrycia wszystkich kosztów dewizowych rajdu po przekroczeniu granicy między dawnym NRD, a RFN.

Przed rajdem oba samochody przeszły pomyślnie badanie techniczne zgodne z wymogami Międzynarodowej Federacji Sportów Samochodowych FISA, co już można było uznać za swego rodzaju sukces, ponieważ komisja nie dopuściła do startu aż 230 pojazdów. Dzień później Jelcze wzięły udział w odbywającej się na terenie Wersalu wystawie samochodów biorących w rajdzie, skąd udały się na start I odcinka specjalnego rajdu Paryż-Dakar’87. Wyniki prologu to miejsca 8 i 10 w kategorii samochodów ciężarowych oraz pierwsza „dwudziestka” w klasyfikacji generalnej. Po II etapie liczącym aż 1200 km obie załogi (nr 618 i 619) spadały w swojej kategorii na miejsca 42 i 37 oraz 292 i 283 w klasyfikacji generalnej.

Trudy rajdu dość szybko dały się we znaki obu jelczańskim załogom. Po IV etapie w samochodach pojawiły się usterki, których nie dało się usunąć w warunkach polowych. W tej sytuacji kierownictwo zespołu podjęło decyzję o wycofaniu obu ekip. Mimo wcześniejszej rezygnacji z udziału w rajdzie, zdecydowano się na ponowny start Jelcza w roku następnym, w jubileuszowym 10 Rajdzie Paryż-Dakar`88. Na jego trasie wystąpiły zmodyfikowane Jelcze, które jednak i tym razem nie ukończyły rywalizacji. Oprócz Jelczy w rajdzie wzięły udział również dwa Stary 266. Pierwszym z nich jechali Jerzy Mazur i Julian Obrocki, a drugim Tomasz Sikora i Jerzy Franek. Oba samochody dojechały do mety, ale ze względu na całkowitą ilość spóźnień na odcinkach specjalnych nie zostały sklasyfikowane.
Data: 2015-02-22 godz. 09:36
Pobrano ze strony: www.sportowahistoria.pl