ze Stanisławem Królakiem związana jest anegdota, podobno w wyścigu z 1956 roku w trakcie przejazdu w tunelu trasy W-Z oraz w samej bramie przy wjeździe na warszawski Stadion Dziesięciolecia, Stanisław Królak pobił pompką od roweru zawodników radzieckich. Po kilkunastu zaginięciach w drodze kolarzy Związku Radzieckiego i skarżeniach się pozostałych na nagłe bóle potylicy i lędźwi, sędziowie przeprowadzili inspekcję. Tylko Królak nie miał sińców na plecach. Z braku kamer, relacja ta istnieje wyłącznie jako opowieść „świadków”, gdyż sam mistrz wielokrotnie zaprzeczał temu. Ze względu na prestiż konkursu nie można było ot tak zdetronizować siedmiokrotnego udziałowca w Wyścigu Pokoju i wielokrotnego zdobywcy krajowych nagród. Zrobiono więc z Królaka trenera.
Przebieg kariery zawodniczej:
- reprezentował barwy klubowe: Legia Warszawa, Sarmata Warszawa
Sukcesy jako zawodnik:
- wyścig o "Puchar Życia Warszawy" (1949) - zajmuje 1. miejsce
- Mistrzostwa Polski w wyścigu ze startu wspólnego (1952, 1955) - zajmuje 1. miejsca, (1953) - zajmuje 2. miejsce, (1958) - zajmuje 3. miejsce
- Drużynowe Mistrzostwa Polski ze startu wspólnego (1950, 1953, 1954, 1955) - zajmuje 1. miejsca
- Mistrzostwa Polski w wyścigu górskim (1952) - zajmuje 1. miejsce
- Mistrzostwa Polski w wyścigu przełajowym (1955) - zajmuje 1. miejsce
- Drużynowe Mistrzostwa Polski na torze w wyścigu na 4000 m na dochodzenie (1950, 1954) - zajmuje 1. miejsca
- 7-krotny uczestnik Wyścigu Pokoju: Warszawa – Berlin – Praga, 2135 km (1952), Bratysława – Berlin – Warszawa, 2231 km (1953), Warszawa – Berlin – Praga, 2051 km (1954), Praga – Berlin – Warszawa, 2214 km (1955), Warszawa – Berlin – Praga, 2212 km (1956) - zajmuje 1. miejsce, Warszawa – Berlin – Praga, 2210 km (1958), Warszawa – Berlin – Praga, 2435 km (1961)
- Wyścig Dookoła Polski: 2311 km (1953) - zajmuje 6. miejsce, 1563 km (1955) - zajmuje 5. miejsce - na IX etapie przed Mogilanami miał defekt, w efekcie którego stracił kilkanaście minut i pozycję lidera wyścigu, 1220,5 km (1956) - zajmuje 10. miejsce, 2036 km (1958) - zajmuje 5. miejsce, 1336 km (1960) - zajmuje 4. miejsce
- Uczestnik Mistrzostw Świata w wyścigu szosowym Lugano (1953), Frascati (1955), Reims (1958)
Przebieg kariery trenerskiej:
- trener kolarski w klubach Gwardia, Legia, Polonia, Sarmata, Spójnia
Nagrody i wyróżnienia:
- Zasłużony Mistrz Sportu
- Tytuł Sportowca 30-lecia PRL
- Złoty Krzyż Zasługi
- Krzyż Kawalerski Orderu Odrodzenia Polski (2000)
- Krzyż Oficerski Orderu Odrodzenia Polski (2008) - otrzymał, z rąk ministra sportu Mirosława Drzewieckiego, przyznany przez prezydenta RP Lecha Kaczyńskiego