Sporty motoryzacyjne

A A A

Najważniejsze daty w historii sportu motoryzacyjnego

10-26 lipca 1897 – Stanisław Grodzki polski automobilista odbywa podróż z Warszawy do Paryża samochodem Peugeot z 3,25 konnym silnikiem Daimlera. W trasę wyruszają z nim redaktor pisma „Cyklista" Zygmunt J. Naimski, oraz mechanik Emil Kraentler
1908 – powstaje Galicyjski Klub Automobilowy w Krakowie
1909 – powstaje Towarzystwo Automobilistów Królestwa Polskiego. Jest to pierwsza polska organizacja (choć pod rosyjskim protektoratem) zrzeszająca właścicieli i użytkowników pojazdów mechanicznych
1919 – na czele odradzającego się ruchu automobilowego stanął Karol hr. Raczyński - jeden z pierwszych posiadaczy samochodu w Polsce
1920 – komisja Sportowa Automobilklubu Polski założona tuż po odzyskaniu niepodległości przez generała (Włodzimierz Ostoja-Zagórski) zostaje przyjęta do AIACR – Międzynarodowego Związku Samochodowych Klubów Uznanych, z siedzibą w Paryżu. Pierwszym prezesem Automobilklubu Polski zostaje Karol hr. Raczyński
1922 – zorganizowano rajd na trasie: Warszawa – Morskie Oko – Warszawa
1922 – w Strudze koło Warszawy odbył się pierwszy wyścig samochodowy w Polsce, zwyciężył Henryk Liefeld - na samochodzie Hispano-Suizia
1925 – powstaje pierwszy polski samochód CWS T-1 z prowizorycznym nadwoziem, produkcję seryjną rozpoczęto w 1928
1927 – zorganizowano po raz pierwszy Wyścig Tatrzański na trasie między Łysą Polaną a Morskim Okiem. Zwyciężył Jan Ripper na Bugatti
grudzień 1927 – przyznano pierwszy tytuł Mistrza Polski za zasługi uwzględniając wyniki osiągane w `trzech głównych imprezach (Henryk Liefeldt) przy sprzeciwie Krakowskiego Klubu Automobilowego
1928 – rozegrano pierwsze Mistrzostwa Polski, by zdobyć tytuł należało przejechać wyścig tatrzański i lwowski oraz rajd międzynarodowy, zwyciężył (Henryk Liefeldt)
styczeń 1929 – w Rajdzie Monte Carlo brało udział polskie auto Raf-Stetysz kierowane przez Stanisława hr. Ostroroga- Gorzeńskiego. Samochód zdobył pierwszą nagrodę w konkursie komfortu i wytrzymałości
czerwiec 1929 – VIII Rajd Automobilklubu Polski przekroczył granice państwa. Trasa wiodła przez terytoria Czech i Niemiec
1930 – Wyścig Tatrzański został zaliczony do rozgrywek o Mistrzostwo Górskie Europy. Patronat nad imprezą objął prezydent Ignacy Mościcki
maj 1939 – Aleksander Mazurek zajmuje 1. miejsce w Rajdzie Północnej Afryki
sierpień 1939 – Aleksander Mazurek zajmuje 1. miejsce w Rajdzie Liege-Rzym-Liege, ale o tym sukcesie polska prasa nie zdążyła już poinformować
1966 – Sobiesław Zasada zostaje Rajdowym Mistrzem Europy
1967 – Sobiesław Zasada zostaje Rajdowym Mistrzem Europy
1968 – Sobiesław Zasada zostaje Rajdowym Wicemistrzem Europy
1969 – Sobiesław Zasada zostaje Rajdowym Wicemistrzem Europy
1971 – Sobiesław Zasada zostaje Rajdowym Mistrzem Europy
1972 – Sobiesław Zasada zostaje Rajdowym Wicemistrzem Europy
12-15 czerwca 1973 – Maciej Stawowiak / pilot Jan Czyżyk (Fiat 125p) zajmują 3. miejsce w pojedynczym rajdzie (Rajd Polski) zaliczanym do punktacji (WRC) Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Świata
31 października-4 listopada 1973 – Robert Mucha / pilot Ryszard Żyszkowski (Fiat 125p) zajmują 6. miejsce, Andrzej Jaroszewicz / pilot Zbigniew Dziadura (Fiat 125p) zajmują 12. miejsce, a Marek Varisella / pilot Janina Jedynak (Fiat 125p) zajmują 15. miejsce w pojedynczym rajdzie (Press-on-Regardless) zaliczanym do punktacji (WRC) Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Świata
1974 – Sobiesław Zasada / pilot Jerzy Dobrzański (Porsche 911) zajmują 7. miejsce w pojedynczym rajdzie (Press-on-Regardless) zaliczanym do punktacji (WRC) Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Świata
1978 – Sobiesław Zasada / pilot Błażej Krupa (Mercedes-Benz 280E) zajmują 6. miejsce w pojedynczym rajdzie (Rajd Safari) zaliczanym do punktacji (WRC) Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Świata
1980 – Maciej Stawowiak / pilot Ryszard Żyszkowski (FSO Polonez 2000) zajmują 10. miejsce w pojedynczym rajdzie (Rajd Portugalii) zaliczanym do punktacji (WRC) Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Świata
1995 – Krzysztof Hołowczyc zostaje Rajdowym Wicemistrzem Europy Toyota Celica 4WD Turbo)
1997 – Krzysztof Hołowczyc zostaje Rajdowym Mistrzem Europy (Subaru Impreza 555)
1998 – Krzysztof Hołowczyc / pilot Maciej Wisławski (Subaru Impreza WRC) zajmują 7. miejsce w pojedynczym rajdzie (Rajd Argentyny) zaliczanym do punktacji (WRC) Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Świata
1998 – Krzysztof Hołowczyc / pilot Maciej Wisławski (Subaru Impreza WRC) zajmują 8. miejsce w pojedynczym rajdzie (Rajd Wielkiej Brytanii) zaliczanym do punktacji (WRC) Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Świata
1998 – Krzysztof Hołowczyc / pilot Maciej Wisławski (Subaru Impreza WRC) zajmują 10. miejsce w pojedynczym rajdzie (Rajd Portugalii) zaliczanym do punktacji (WRC) Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Świata
2008 – Michał Kościuszko / pilot Maciej Szczepaniak (Suzuki Swift S1600) zajmują 10. miejsce w pojedynczym rajdzie (Rajd Meksyku) zaliczanym do punktacji (WRC) Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Świata
2009 – Michał Kościuszko / pilot Maciej Szczepaniak (Suzuki Swift S1600) w klasyfikacji generalnej zajmują 2. miejsce (JWRC) Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Świata
3-17 stycznia 2009 – Krzysztof Hołowczyc (Nissan Navara T1 Super Production) zajmuje 5. miejsce w Rajdzie Dakar
2-5 kwietnia 2009 – Michał Kościuszko / pilot Maciej Szczepaniak (Suzuki Swift S1600) zajmują 1. miejsce w pojedynczym rajdzie (Rajd Portugalii) zaliczanym do punktacji (JWRC) Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Świata
22-26 kwietnia 2009 – Michał Kościuszko / pilot Maciej Szczepaniak (Suzuki Swift S1600) zajmują 1. miejsce w pojedynczym rajdzie (Rajd Argentyny) zaliczanym do punktacji (JWRC) Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Świata
24-28 czerwca 2009 – Krzysztof Hołowczyc / pilot Łukasz Kurzeja (Ford Focus WRC) zajmują 6. miejsce, a Michał Bębenek / pilot Grzegorz Bębenek (Mitsubishi Lancer Evo IX) zajmują 10. miejsce w pojedynczym rajdzie (Rajd Polski) zaliczanym do punktacji (WRC) Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Świata
2010 – Krzysztof Hołowczyc (Nissan Navara T1 Super Production) zajmuje 5. miejsce w rajdzie Italian Baja
2010 – Krzysztof Hołowczyc (Nissan Navara T1 Super Production) zajmuje 3. miejsce w rajdzie Baja Espana Aragon
2010 – Krzysztof Hołowczyc (Nissan Navara T1 Super Production) zajmuje 1. miejsce w rajdzie Baja Poland
2010 – Michał Kościuszko / pilot Maciej Szczepaniak (Ford Fiesta S2000) w klasyfikacji generalnej zajmują 5. miejsce (SWRC) w Rajdowych Mistrzostwach Świata Samochodów
1-16 stycznia 2010 – Robert Szustkowski / pilot Jarosław Kazberuk (Mitsubishi) zajmują 35. miejsce w Rajdzie Dakar
1-16 stycznia 2011 – Krzysztof Hołowczyc / pilot Jean-Marc Fortin (BMW X3 CC) zajmują 5. miejsce w Rajdzie Dakar
2011 – Michał Kościuszko / pilot Maciej Szczepaniak (Mitsubishi Lancer Evolution X) zajmują 7. miejsce w pojedynczym rajdzie (Rajd Australii) zaliczanym do punktacji (WRC) Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Świata
2011 – Krzysztof Hołowczyc (BMW X3 CC) zajmuje 1. miejsce w rajdzie Silk Way Rally
2011 – Michał Kościuszko / pilot Maciej Szczepaniak (Mitsubishi Lancera Evo X) zajmuje 3. miejsce w kategorii samochodów produkcyjnych (PWRC) w Rajdowych Mistrzostwach Świata Samochodów Produkcyjnych
6 lutego 2011 – Robert Kubica jadąc (Škodą Fabią S2000 Evo2), uległ wypadkowi podczas rajdu Ronde di Andora
2012 – Maciej Oleksowicz / pilot Andrzej Obrębowski zajmują w klasyfikacji generalnej zajmują 5. miejsce (SWRC) w Rajdowych Mistrzostwach Świata Samochodów
1-15 stycznia 2012 – Krzysztof Hołowczyc / pilot Jean-Marc Fortin (Mini All4 Racing) zajmują 10. miejsce, Adam Małysz / pilot Rafał Marton zajmują 38. miejsce (Mitsubishi), a Piotr Beaupre / pilot Jacek Lisicki (BMW X5 CC) zajmują 53. miejsce w Rajdzie Dakar
5 stycznia 2012 – Krzysztof Hołowczyc / pilot Jean-Marc Fortin (Mini All4 Racing) odniósł etapowe zwycięstwo w Rajdzie Dakar. Jest pierwszym Polakiem w historii, który wygrał etap
17-22 stycznia 2012 – Michał Kościuszko / pilot Maciej Szczepaniak (Mitsubishi Lancera Evo X) zajmują 1. miejsce w rajdzie (Rallye Monte-Carlo) w klasyfikacji PWRC zaliczanym do punktacji (WRC) Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Świata
24-26 sierpnia 2012 – Michał Kościuszko / pilot Maciej Szczepaniak (Mitsubishi Lancera Evo X) zajmują 1. miejsce w rajdzie (DAC Rallye Deutschland) w klasyfikacji PWRC zaliczanym do punktacji (WRC) Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Świata
29 września 2012 – Robert Kubica / pilot Emanuelem Inglesim (Citroen C4 WRC) zajmują 1. miejsce w rajdzie Rally di Bassano
8-11 listopada 2012 – Michał Kościuszko / pilot Maciej Szczepaniak (Mitsubishi Lancera Evo X) zajmują 6. miejsce w rajdzie (Rally de España) w klasyfikacji PWRC zaliczanym do punktacji (WRC), co dało im w generalnej klasyfikacji 4. miejsce w Rajdowych Samochodowych Mistrzostwach Świata
15-17 listopada 2012 – Robert Kubica / pilot Emanuelem Inglesim (Citroen C4 WRC) zajmują 1. miejsce w rajdzie Rally di Como, Lombardia (Włochy)
18 listopada 2012 – Tadeusz Błażusiak obronił tytuł mistrza Ameryki w wyścigu endurocross. Las Vegas (Stany Zjednoczone)
8 grudnia 2012 – Tadeusz Błażusiak (Orlen Team) zajmuje 1. miejsce (motocykle) w pierwszej eliminacji zaliczanych do Mistrzostw Świata Superenduro 2013, Łódź (Polska)
5-20 stycznia 2013 – Jakub Przygoński zajmuje 11. miejsce, Jacek Czachor zajmuje 22. miejsce, a Marek Dąbrowski zajmuje 80. miejsce w klasyfikacji generalnej (motocykle) w Rajdzie Dakar
5-20 stycznia 2013 – Adam Małysz/ pilot Rafał Marton (Toyota) zajmują 15. miejsce, Piotr Beaupre / pilot Jacek Lisicki (BMW) zajmują 36. miejsce, Dariusz Żyła/ pilot Pierre Calmon-Francja (Mitsubishi) zajmują 72. miejsce w klasyfikacji generalnej, a Krzysztof Hołowczyc/ pilot Filipe Palmeiro-Portugalia (Mini) oraz Szymon Ruta/ pilot Laurent Lichtleuchter-Francja (Toyota) nie klasyfikowani (samochody), w Rajdzie Dakar
5-20 stycznia 2013 – Rafał Sonik zajmuje 3. miejsce, a Łukasz Łaskawiec zajmuje 13. miejsce w klasyfikacji generalnej (quady) w Rajdzie Dakar
5-20 stycznia 2013 – Gerard De Rooy (Holandia), Tom Colsoul (Belgia), Dariusz Rodewald (MAN) zajmują 4. miejsce, Grzegorz Baran, Bartłomiej Boba, Robert Jachacy (MAN) zajmują 40. miejsce, a Robert Jan Szustkowski, Jarosław Kazberuk, Wojciech Białowąs (Mercedes) nie klasyfikowani w klasyfikacji generalnej (ciężarówki) w Rajdzie Dakar
11 lutego 2013 – Tadeusz Błażusiak (Orlen Team) zajmuje 1. miejsce (motocykle) w drugiej eliminacji (Enduro Indoor De Barcelona) zaliczanych do Mistrzostw Świata Superenduro 2013, Barcelona (Hiszpania)
9 marca 2013 – Tadeusz Błażusiak (Orlen Team) zajmuje 1. miejsce (motocykle) w trzeciej eliminacji zaliczanych do Mistrzostw Świata Superenduro, po raz trzeci z rzędu wywalczył tytuł Mistrza Świata w motocyklowym SuperEnduro, Tours (Francja)
14 kwietnia 2013 – Adam Małysz/ pilot Rafał Marton (Toyota Hilux) zajmują 1. miejsce, Łukasz Komornicki/ pilot Jakub Mroczkowski (Mitsubishi Pajero) zajmują 5. miejsce, a Maciej Stańco/ pilot Ernest Górecki (Porsche Cayenne) zajmują 8. miejsce w pierwszej eliminacji Mistrzostw Europy Środkowej w rajdach terenowych w Rajdzie Toolimpex Cup, Nagykallo (Węgry)
5 czerwca 2013 – Rafał Sonik zajmuje 1. miejsce (quady) w Rajdzie Sardynii, (Włochy)
25 sierpnia 2013 – Robert Kubica/ pilot Maciej Baran (Citroen DS3 RRC) zajmują 5. miejsce w klasyfikacji generalnej WRC-2 (to najlepszy wynik polskiej załogi. Poprzednie najlepsze osiągnięcie należało do Krzysztofa Hołowczyca, który startując w Rajdzie Polski 2009 zajął 6. miejsce), w Rajdzie Niemiec załoga zajęła 1. miejsce, zaliczanym do Rajdowych Mistrzostwach Świata WRC-2
27 października 2013 – Robert Kubica/ pilot Maciej Baran (Citroen DS3 RRC) wygrali w kategorii WRC-2 Rajd Hiszpanii, 12. rundę mistrzostw świata, zapewniając sobie tytuł w tej klasie
7 grudnia 2013 – Robert Kubica w pierwszym plebiscycie Międzynarodowej Federacji Samochodowej (FIA) został uznany "Osobowością Roku 2013" w motosporcie. Nagrodę wręczył mu były kierowca Emerson Fittipaldi, dwukrotny zwycięzca rywalizacji o tytuł w Formule 1, Paryż (Francja)
15 grudnia 2013 – Robert Kubica/ pilot Jakub Gerber (Peugeot 207 S2000) wygrali rozgrywany we Włoszech nad Morzem Tyrreńskim regionalny rajd Ronde Citta di Sperlonge
5 stycznia 2014 – Robert Kubica/ pilot Maciej Szczepaniak (Ford Fiesta RRC) zajmują 1. miejsce, a Grzegorz Sikorski, pilot Michał Jurgała (Ford Fiesta ST) w Rajdzie Janner, pierwszej rundzie tegorocznych Mistrzostw Europy, Austria
18 stycznia 2014 – Rafał Sonik (Yamaha Raptor 700) zajmuje 2. miejsce (quady) w końcowej klasyfikacji generalnej Rajdu Dakar
18 stycznia 2014 – Jakub Przygoński (KTM 450 Rally) zajmuje 6. miejsce (motocykle) w końcowej klasyfikacji generalnej Rajdu Dakar
18 stycznia 2014 – Krzysztof Hołowczyc/ pilot Konstantin Żilcow (Mini All4 Racing) zajmują 6. miejsce, Marek Dąbrowski/ pilot Jacek Czachor (Toyota Hilux) zajmują 7. miejsce, Martin Kaczmarski/ pilot Filipe Palmeiro (Mini All4 Racing) zajmują 9. miejsce, a Adam Małysz/ pilot Rafał Marton (Toyota Hilux) zajmują 13. miejsce (samochody) w końcowej klasyfikacji generalnej Rajdu Dakar
18 stycznia 2014 – Gerard de Rooy/Tom Colsoul/Darek Rodewald (Iveco Powerstar) zajmują 2. miejsce (ciężarówki) w końcowej klasyfikacji generalnej Rajdu Dakar
7 czerwca 2014 – Tadeusz Błażusiak (Automobilklub Krakowski, KTM) wygrał zawody enduro letnich igrzysk sportów ekstremalnych X-Games, Austin (Stany Zjednoczone)
17 stycznia 2015 – Rafał Sonik został pierwszym zawodnikiem z Polski, który wygrał Rajd Dakar. Sztuki tej dokonał w kategorii quadów
17 stycznia 2015 – Krzysztof Hołowczyc wraz z francuskim pilotem Xavierem Panserim (MINI All 4 Racing) zajmuje 3. miejsce w klasyfikacji generalnej (samochody) 37. Rajdu Dakar