66. lat temu powstał Aeroklub Warmińsko-Mazurski, zobacz jak doszło do jego założenia.
Po zakończeniu wojny, na podolsztyńskim lotnisku Dajtki przez Oddział Lotnictwa Cywilnego Wydziału Komunikacji, Urzędu Wojewódzkiego Mazurskiego utworzony został Ćwiczebny Ośrodek Szkolenia Szybowcowego. Miał on szkolić świeżo "upieczonych" pilotów z dzisiejszego Mrągowa do kategorii C i D pilota szybowcowego. Jego kierownikiem został Władysław Kondratowicz. Ośrodek ten zgromadził sympatyków lotnictwa, którzy w dniu 27 sierpnia 1946r. na zebraniu założycielskim powołali do życia Aeroklub Olsztyński. Pierwszym prezesem został wybrany płk. Krzysztof Koral, a kierownikiem Władysław Kondratowicz.
Aeroklub Olsztyński był samodzielną jednostką zrzeszoną w Aeroklubie Rzeczypospolitej Polskiej. Lotnictwo sportowe przechodziło w tamtych czasach różne koleje losu: w 1948 r. powstała Powszechna Organizacja "Służba Polsce", która decyzją władz przejęła szkolenie lotnicze. Aerokluby przekształciły się więc w ośrodki treningowe, skupiając się na wyczynowym lataniu sportowym. W 1949 roku zorganizowano w Olsztynie kurs akrobacji samolotowej na samolotach Kadet i Szczygieł. W tymże roku decyzją rządu przekazano Lidze Lotniczej (wzorowanej na przedwojennej Lidze Obrony Powietrznej i Przeciwgazowej) szkolenie w sportach lotniczych prowadzone przez PO "SP", i mimo formalnego istnienia Aeroklubu Rzeczypospolitej Polskiej, pod względem podległości administracyjno-szkoleniowej zwierzchnictwo nad aeroklubami regionalnymi przejął Zarząd Główny Ligi Lotniczej. Jednocześnie Aeroklub Olsztyński przemianowano na Samodzielny Ośrodek Treningowy Ligi Lotnicze.
Komentarz zanim zostanie opublikowany, poddany jest weryfikacji. Jeżeli jego treść nie łamie regulaminu strony, będzie opublikowany.
Brak komentarzy.
Nazwa organizacji reprezentującej kraj: Aeroklub Polski
Data powstania organizacji: 30 października 1919
Członkostwo w strukturach międzynarodowych: Międzynarodowa Federacja Lotnicza - FAI (1920)
Organizowane imprezy: Szybowcowe Mistrzostwa Świata w Lesznie (1958, 1968, 1999, 2003), Szybowcowe Mistrzostwa Europy w Lesznie (1998), Mistrzostwa Świata Modeli Kosmicznych w Dęblinie (2004), Mistrzostwa Świata w lataniu precyzyjnym w Dęblinie (1992) i w Toruniu (2009), Mistrzostwa Europy w lataniu precyzyjnym w Łodzi (1986) i w Częstochowie (1995), Mistrzostwa Europy w samolotowym lataniu rajdowym w Krakowie (1998), Mistrzostwa Świata w Akrobacji Samolotowej w klasie Advanced w Radomiu (2006) i w Toruniu (2001), Mistrzostwa Europy w Akrobacji Szybowcowej w Radomiu (2006, 2008), Mistrzostwa Europy w Akrobacji Samolotowej w Radomiu (2009), Mistrzostwa Świata zdalnie sterowanych modeli śmigłowców F3C we Włocławku (2007), Motoparalotniowe Mistrzostwa Europy w Łomży (2008), Mikrolotowe Mistrzostwa Świata w Poznaniu (1994), Mikrolotowe Mistrzostwach Europy w Lesznie (2008), Mistrzostwa Świata latających makiet samolotów we Włocławku (2008) i w Częstochowie (2010)
Najważniejsze daty w historii sportów lotniczych
XVII wiek – to początki polskiego lotnictwa za sprawą Tytusa Boratyniego i Kazimierza Siemionowicza
1643 – Tytus Boratyński zbudował pierwszy w świecie aparat latający z ruchomym skrzydłem i mechanizmem sprężynowym. Latającym Smokiem lot odbył kot
1650 – Kazimierz Siemionowicz wydał dzieło o zagadnieniach artylerii, w którym dużą część naukowych rozważań poświęcił pociskom rakietowym
1780-1789 – Jan Śniadecki i Jan Okraszewski prowadzili jako pierwsi prace badawcze nad balonami. Pierwszym Polakiem, który się wzniósł w powietrze, był pisarz i podróżnik Jan Potocki (autor "Rękopisu znalezionego w Saragossie")