Wydarzyło się: pierwsze mistrzostwa żużlowców

2016-08-08, 15:01   A A A   drukuj   Michał Hasik

fot. Wikipedia.org

7 sierpnia 1932 roku rozegrano pierwsze indywidualne mistrzostwa Polski na żużlu. Startowano w trzech klasach.

Zawody odbyły się pod patronatem Polskiego Związku Motorowego na bardzo długim, nieistniejącym już torze w Myślenicach. Uchodził on w tamtym czasie za jeden z najnowocześniejszych obiektów żużlowych w kraju. Wyścigi rozgrywane były według „Regulaminu mistrzostw dirt trackowych”. Wprowadzono podział na trzy klasy – do 250 ccm, do 350 ccm i ponad 500 ccm. Co ciekawe, każdy z zawodników mógł wystąpić w więcej niż jednej klasie, jeśli dysponował tylko odpowiednim sprzętem.

Pomimo chłodnej pogody, na torze w Myślenicach wystąpiło aż dwudziestu pięciu żużlowców, których rywalizacji przyglądało się z zaciekawieniem pięć tysięcy kibiców. Choć turniej miał rangę krajową, dla najlepszych nie przewidziano nagród finansowych. Dla pierwszej dwójki z każdej klasy przygotowano pamiątkowe dyplomy. Dystans do pokonania był różny w zależności od klasy.

W rywalizacji maszyn do 250 ccm trasę czterech kilometrów najszybciej pokonał reprezentant KM Unia Poznań Alfred Weyl. Tuż za jego plecami trwała zacięta walka o drugie miejsce. Ostatecznie tytuł wicemistrza kraju trafił do żużlowca o nazwisku Urbantke (KM Bielsko Biała), a trzeci był niejaki Chrostek ze Śląskiego KM Katowice. W obu przypadkach nie udało się ustalić imion zawodników.

W klasie do 350 ccm (dystans 4,8 kilometrów) tytuł mistrzowski przypadł reprezentującemu barwy Śląskiego KM Katowice Rudolfowi Breslauerowi, który wyprzedził dwóch członków klubu KM Unia Poznań – Alfonsa Ziółkowskiego i Mariana Malickiego. Breslauer ustrzelił dublet, zwyciężając również w klasie ponad 500 ccm. Na dystansie 6,4 kilometrów pokonał Edwarda Langiera z Legii Warszawa oraz Czesława Gembala z Krakowskiego Klubu Motocyklistów.

Rok później ścigano się tylko w dwóch mniejszych klasach. W klasie do 250 ccm tytuł obronił Alfred Weyl, zaś w rywalizacji motorów z pojemnością silnika do 350 ccm triumfował Leopold Baron.

Powrót | źródło: Materiały własne
 

Komentarze

Komentarz zanim zostanie opublikowany, poddany jest weryfikacji. Jeżeli jego treść nie łamie regulaminu strony, będzie opublikowany.

Brak komentarzy.