7 sierpnia 1932 roku rozegrano pierwsze indywidualne mistrzostwa Polski na żużlu. Startowano w trzech klasach.
Zawody odbyły się pod patronatem Polskiego Związku Motorowego na bardzo długim, nieistniejącym już torze w Myślenicach. Uchodził on w tamtym czasie za jeden z najnowocześniejszych obiektów żużlowych w kraju. Wyścigi rozgrywane były według „Regulaminu mistrzostw dirt trackowych”. Wprowadzono podział na trzy klasy – do 250 ccm, do 350 ccm i ponad 500 ccm. Co ciekawe, każdy z zawodników mógł wystąpić w więcej niż jednej klasie, jeśli dysponował tylko odpowiednim sprzętem.
Pomimo chłodnej pogody, na torze w Myślenicach wystąpiło aż dwudziestu pięciu żużlowców, których rywalizacji przyglądało się z zaciekawieniem pięć tysięcy kibiców. Choć turniej miał rangę krajową, dla najlepszych nie przewidziano nagród finansowych. Dla pierwszej dwójki z każdej klasy przygotowano pamiątkowe dyplomy. Dystans do pokonania był różny w zależności od klasy.
W rywalizacji maszyn do 250 ccm trasę czterech kilometrów najszybciej pokonał reprezentant KM Unia Poznań Alfred Weyl. Tuż za jego plecami trwała zacięta walka o drugie miejsce. Ostatecznie tytuł wicemistrza kraju trafił do żużlowca o nazwisku Urbantke (KM Bielsko Biała), a trzeci był niejaki Chrostek ze Śląskiego KM Katowice. W obu przypadkach nie udało się ustalić imion zawodników.
W klasie do 350 ccm (dystans 4,8 kilometrów) tytuł mistrzowski przypadł reprezentującemu barwy Śląskiego KM Katowice Rudolfowi Breslauerowi, który wyprzedził dwóch członków klubu KM Unia Poznań – Alfonsa Ziółkowskiego i Mariana Malickiego. Breslauer ustrzelił dublet, zwyciężając również w klasie ponad 500 ccm. Na dystansie 6,4 kilometrów pokonał Edwarda Langiera z Legii Warszawa oraz Czesława Gembala z Krakowskiego Klubu Motocyklistów.
Rok później ścigano się tylko w dwóch mniejszych klasach. W klasie do 250 ccm tytuł obronił Alfred Weyl, zaś w rywalizacji motorów z pojemnością silnika do 350 ccm triumfował Leopold Baron.
Komentarz zanim zostanie opublikowany, poddany jest weryfikacji. Jeżeli jego treść nie łamie regulaminu strony, będzie opublikowany.
Brak komentarzy.
Nazwa organizacji reprezentującej kraj: Polski Związek Motorowy
Data powstania organizacji: 30 stycznia 1950 roku z połączenia Automobilklubu Polski (rok założenia 1909) i Polskiego Związku Motocyklowego (rok założenia 1924)
Członkostwo w strukturach międzynarodowych: Europejska Unia Motocyklowa (UEM) oraz Międzynarodowa Federacja Motocyklowa (FIM)
Organizowane imprezy: MŚ 1971 Rybnik, 1970, 1975, 1992, 1980 Wrocław, 1973, 1974, 1976, 1977, 1979, 1986 Chorzów, 1984 Leszno, 1995 Bydgoszcz, 1997 Piła, 1991 Poznań; PŚ 2001, 2005 Wrocław, 2007 Leszno, 2011 Gorzów Wielkopolski
Najważniejsze daty w historii polskiego żużla
7 sierpnia 1932 – rozgrywają się w Mysłowicach pierwsze indywidualne Mistrzostwa Polski. W klasie do 250 cm³ Alfred Weyl zajmuje 1. miejsce, a w klasach do 350 cm³ i do 500 cm³ Rudolf Breslauer
1948 – zostaje utworzona regularna liga żużlowa w Polsce
19 września 1959 - Mieczysław Połukard zajmuje 12. miejsce na Indywidualnych Mistrzostwach Świata w Londynie
2 września 1960 - Konstanty Pociejkowicz, Marian Kaiser, Mieczysław Połukard, Jan Malinowski, rez. Bronisław Rogal zajmują 4. miejsce w Drużynowych Mistrzostwach Świata w Göteborgu