Czy wiesz, że: tor bobslejowy przez II wojną światową

2015-11-22, 08:59   A A A   drukuj   Michał Hasik

fot. Narodowe Archiwum Cyfrowe
Czy wiesz, że przed II wojną światową istniał tor bobslejowy w Szklarskiej Porębie? Został wybudowany w latach 1925-1926 na północnym stoku góry Przedział.

Długość toru wynosiła 2100 metrów, czyli znacznie więcej niż obecne obiekty, które liczą zazwyczaj do 1500 metrów. Tor był bardzo trudny technicznie, a jazda po nim wymagała dużych umiejętności. Nowością był tzw. S-skręt, gdzie zakręt górny miał promień 12 metrów, a dolny około 11 metrów. Ze względów bezpieczeństwa na każdym z siedmiu zakrętów znajdowało się stanowisko obserwacyjne wyposażone w telefon.

Dla wygody zawodników wybudowano w pobliżu wyciąg elektryczny, na ramowych podporach, o długości 1200 m, który co 2 minuty wciągał bobslej razem z załogą. Mógł on także obsługiwać narciarzy. Uroczyste otwarcie toru miało miejsce na Boże Narodzenie 1925 r. i od razu uznano go za największy i najpiękniejszy tego typu obiekt na świecie. Tor został wybudowany głównie ze środków komunalnych Szklarskiej Poręby, a przy jego budowie wykorzystano wiedzą naukową i najnowsze osiągnięcia z zakresu dynamiki.

Co ciekawe, tor bobslejowy w tym miejscu planowany był już w 1912 roku, ale jego budowę przerwał wybuch I wojny światowej.

W pierwszych zawodach bobslejowych na torze uczestniczyło 14 załóg. Zwycięski duet Willy Adolph – Peter Eisert osiągnęli czas 2 min. i 36 sekund. W 1932 r. na torze rozegrane zostały mistrzostwa świata w bobslejowych dwójkach. Podobno projekt tego obiektu stał się wzorem dla olimpijskiego toru bobslejowego w amerykańskim Lake Placid oraz toru w Japonii.
 
Po II wojnie światowej przestał być wykorzystywany i podzielił losy całej poniemieckiej infrastruktury sportowej Szklarskiej Poręby. Stopniowo zamieniał się w ruinę i w końcu przestał istnieć. W latach pięćdziesiątych i sześćdziesiątych dawnym torem bobslejowym prowadziła nartostrada Filutek.

Po wojnie jedyny tor bobslejowy w kraju istniał w Karpaczu, ale został zdemontowany w 1970 roku.

Zdjęcie dzięki uprzejmości Narodowego Archiwum Cyfrowego.
Powrót | Źródło: Wikipedia.pl/własne
 

Komentarze

Komentarz zanim zostanie opublikowany, poddany jest weryfikacji. Jeżeli jego treść nie łamie regulaminu strony, będzie opublikowany.

Brak komentarzy.