Po raz pierwszy w Polsce wykonano sportowy, wolny lot balonem 29 maja 1910 roku. Balon o nazwie AWIATA należący do sekcji balonowej Galicyjskiego Związku Techniczno-Lotniczego Awiata we Lwowie, wystartował właśnie z tego miasta.
Dowódcą aerostatu był por. Harnisch, a pasażerami polscy działacze lotnictwa lwowskiego, inżynierowie: Libański i Richtman. Balon AWIATA przeleciał około 140 km w czasie 2 godzin i 8 minut.
W Polsce niepodległej pierwszy lot sportowy na balonie wolnym pochodzenia francuskiego odbył się w 8 V 1921 roku. Loty na balonach odbywały się rzadko, głównie z powodu trudności finansowych. W latach 1924-1928 wykonano w Polsce 64 loty balonami kulistymi. Do 1935 roku balony były pilotowane niemal wyłącznie przez oficerów Wojska Polskiego, gdyż głównie oni posiadali licencję pilota balonowego.
W 1920 roku na bazie Centralnych Składów Balonowych utworzono Centralne Zakłady Aerostatyczne w Jabłonnie. Miały one za zadanie, m.in.: przechowywanie sprzętu balonowego, jego naprawy oraz wytwarzanie wodoru na potrzeby jednostek aeronautycznych.
W 1924 roku w miejsce zlikwidowanych Centralnych Zakładów Aerostatycznych utworzono Centralne Zakłady Balonowe. Dokonywały one napraw sprzętu balonowego, następnie rozpoczęły własną produkcję. 1 kwietnia 1929 roku Centralne Zakłady Balonowe przekształcono w Wojskowe Warsztaty Balonowe, a w 1935 roku w Wytwórnię Balonów i Spadochronów. Wytwórnia wyprodukowała do 1939 roku 200 balonów zaporowych, 50 obserwacyjnych i 25 sportowych. W 1939 zatrudniała 165 osób.
Ożywienie sportu balonowego nastąpiło dopiero w 1925 roku. Z inicjatywy szefa referatu balonowego w Departamencie Aeronautyki Ministerstwa Spraw Wojskowych płk Feliksa Bołsunowskiego i wsparciu Komitetu Stołecznego LOPP (Liga Obrony Powietrznej Państwa), zorganizowano w tym właśnie roku pierwsze Krajowe Zawody balonowe o puchar przechodni imienia płk Aleksandra Wańkowicza, organizatora wojskowych jednostek balonowych w Polsce.
Komentarz zanim zostanie opublikowany, poddany jest weryfikacji. Jeżeli jego treść nie łamie regulaminu strony, będzie opublikowany.
Brak komentarzy.
Nazwa organizacji reprezentującej kraj: Aeroklub Polski
Data powstania organizacji: 30 października 1919
Członkostwo w strukturach międzynarodowych: Międzynarodowa Federacja Lotnicza - FAI (1920)
Organizowane imprezy: Szybowcowe Mistrzostwa Świata w Lesznie (1958, 1968, 1999, 2003), Szybowcowe Mistrzostwa Europy w Lesznie (1998), Mistrzostwa Świata Modeli Kosmicznych w Dęblinie (2004), Mistrzostwa Świata w lataniu precyzyjnym w Dęblinie (1992) i w Toruniu (2009), Mistrzostwa Europy w lataniu precyzyjnym w Łodzi (1986) i w Częstochowie (1995), Mistrzostwa Europy w samolotowym lataniu rajdowym w Krakowie (1998), Mistrzostwa Świata w Akrobacji Samolotowej w klasie Advanced w Radomiu (2006) i w Toruniu (2001), Mistrzostwa Europy w Akrobacji Szybowcowej w Radomiu (2006, 2008), Mistrzostwa Europy w Akrobacji Samolotowej w Radomiu (2009), Mistrzostwa Świata zdalnie sterowanych modeli śmigłowców F3C we Włocławku (2007), Motoparalotniowe Mistrzostwa Europy w Łomży (2008), Mikrolotowe Mistrzostwa Świata w Poznaniu (1994), Mikrolotowe Mistrzostwach Europy w Lesznie (2008), Mistrzostwa Świata latających makiet samolotów we Włocławku (2008) i w Częstochowie (2010)
Najważniejsze daty w historii sportów lotniczych
XVII wiek – to początki polskiego lotnictwa za sprawą Tytusa Boratyniego i Kazimierza Siemionowicza
1643 – Tytus Boratyński zbudował pierwszy w świecie aparat latający z ruchomym skrzydłem i mechanizmem sprężynowym. Latającym Smokiem lot odbył kot
1650 – Kazimierz Siemionowicz wydał dzieło o zagadnieniach artylerii, w którym dużą część naukowych rozważań poświęcił pociskom rakietowym
1780-1789 – Jan Śniadecki i Jan Okraszewski prowadzili jako pierwsi prace badawcze nad balonami. Pierwszym Polakiem, który się wzniósł w powietrze, był pisarz i podróżnik Jan Potocki (autor "Rękopisu znalezionego w Saragossie")