Jazda na rowerze to dyscyplina dostępna dla prawie każdego. Jest to sport znany od najmłodszych lat. Jednak początkowo wyłączność mieli mężczyźni.
Rok 1866 datuje się za początek zainteresowania kolarstwem w Polsce. Rozwinęło się ono w bardzo szybkim tempie i już 13 kwietnia 1886 roku z inicjatywy Edwarda hr. Chropowickiego zostało założone Warszawskie Towarzystwo Cyklistów (WTC). W siedzibie WTC na Dynasach w 1892 roku został wybudowany tor kolarski.
Prężnie rozwijająca się nowa dyscyplina została doceniona przez płeć piękną i już pod koniec XIX wieku panie wchodziły „na rowerowe salony". W pierwszym wyścigu organizowanym przez WTC uczestniczyło 13. mężczyzn i 2. kobiety. Pojawienie się cyklistek podzieliło społeczeństwo na zwolenników i przeciwników jazdy na rowerze.
Urodzona w 1875 roku w Warszawie Karolina Kocięcka wsiadając na rower w męskim stroju wywołała oburzenie i zgorszenie społeczeństwa, jej pasji nie zrozumiała nawet najbliższa rodzina. Prawdziwa przygoda z kolarstwem zaczęła się wraz z udziałem na podwarszawskim wyścigu na 25 wiorst (ok. 27 km), który ku zaskoczeniu wszystkich wygrała Kocięcka. Kolejny sukces przyszedł w 1896 roku we Lwowie podczas wyścigu na 75. wiorst (ok. 80 km), gdzie pokonała 20. mężczyzn. O wytrwałości i determinacji Karoliny Kocięckiej świadczy również udział w 12. godzinnym wyścigu w Petersburgu. Polegał on na jeżdżeniu wokół stadionu przez 12 godzin beż żadnego odpoczynku. Po długim, ciężkim, a pod koniec samotnym boju Karolina Kocięcka po raz kolejny okazała się najlepsza, ustanawiając tym samym rekord świata, który później pobiła dwukrotnie. O znakomitej formie i niezwykłym talencie Kocięckiej świadczy fakt, iż w samym 1899 roku 75 razy zdobywała pierwsze miejsce. W roku olimpijskim, 1900, polska cyklistka rowerem udała się do Paryża na Światową Wystawę Powszechną i Igrzyska Olimpijskie. Trasa wiodła z Warszawy przez Poznań, Berlin, Kolonię oraz Reims. Rok później pokonała trasę z Petersburga przez Rygę do Warszawy. Jako jedyna kobieta uczestniczyła w wyścigu Moskwa-Petersburg, kończąc go na 9. miejscu z czasem 51:20 godz. Po zakończeniu przygody z kolarstwem została jedną z pierwszych automobilistek z prawem jazdy uzyskanym w Paryżu.
Kolejną kobietą, która zasłużyła się dla polskiego kolarstwa jest Janina Kaczmarska. Urodziła się 22 czerwca 1913 r. w Warszawie, gdzie się wychowywała i zdobywała wykształcenie. Ze sportem zetknęła się po raz pierwszy podczas lekcji wychowania fizycznego w gimnazjum. Janina wraz z koleżankami brała udział w popisach gimnastycznych w Parku Skaryszewskim. Jednak gimnastyka nie okazała się jej pasją. Lubiła jazdę na łyżwach i taniec, jednak rodzice wszczepili w nią miłość do jazdy na rowerze. Zaprzyjaźniła się z braćmi Fajge, którzy jako jedni z pierwszych zajęli się organizacją treningów dla dziewcząt. Dzięki temu Janina Kaczmarska mogła spełnić swoje marzenie biorąc udział w wyścigu na Dynasach. Janina była jedną z dwunastu dziewczyn, które uzyskały zgodę administratora WTC na trenowanie zimą w sali gimnastycznej warszawskiego „Sokoła". Wraz z koleżankami Janina Kaczmarska w latach 1929-1930 zorganizowała cztery wyścigi kolarskie dla wszystkich chętnych dziewcząt. Zorganizowanie tego typy przedsięwzięcia nie było łatwe, gdyż potrzebna była zgoda WTC, a sekcja kobieca nigdy nie została założona. Panie trenowały wieczorami, gdy sale były już wolne, pierwszeństwo w treningach mieli panowie. Cyklistki jeździły na dystansie 1200 i 1500 metrów. Janina Kaczmarska swoja przygodę z kolarstwem zakończyła w 1931 roku.
Komentarz zanim zostanie opublikowany, poddany jest weryfikacji. Jeżeli jego treść nie łamie regulaminu strony, będzie opublikowany.
Brak komentarzy.
Nazwa organizacji reprezentującej kraj: Polski Związek Kolarski
Data powstania organizacji: 1920
Członkostwo w strukturach międzynarodowych: European Cycling Union oraz Union Cycliste Internationale
Najważniejsze daty w historii kolarstwa
1867 – Towarzystwo Gimnstyczne „Sokół” zakupuje pierwszy rower
1891 – Mieczysław Horodyński zajmuje 1. miejsce na pierwszych Mistrzostwach Królestwa Polskiego w kolarstwie szosowym
1920 – powstaje Polski Związek Kolarski
1921 – Józef Lange zostaje pierwszym Mistrzem Polski w wyścigu szosowym